24. HET KIND WEL OF NIET ZIEN

24. HET KIND WEL OF NIET ZIEN

Onder de trouwe apostelen van de Gospa bevinden zich ook artsen en specialisten van allerlei soort, en sommigen van hen zijn haar heel toegewijd. Een van hen, een gerenommeerde cardioloog uit Parijs en beschermer van het leven, heeft ons de volgende niet alledaagse gebeurtenis verteld:

Een vrouw die zes maanden zwanger is komt bij hem op consult voor een advies over haar hart. Een echografie van de foetus toont echter aan dat zich bij de toekomstige baby een probleem kan voordoen. Na gedegen onderzoek constateert dokter Charbel dat het hartje van de foetus zich niet goed heeft gevormd. Maar hij is bemoedigend: deze misgroei kan goed geopereerd worden, en met goede resultaten.

De misvorming van dit hartje zou in relatie kunnen staan met het feit dat de foetus misschien een mongooltje is. In een van de drie gevallen is daar in deze situatie sprake van. Vervolgens besluit het echtpaar om een vruchtwaterpunctie te laten doen bij de foetus van het vruchtwater dat zich rondom de foetus bevindt, om te onderzoeken of hun baby wel of niet een mongooltje is. Met als doel om erover na te denken om het kindje naar aanleiding daarvan wel of niet te houden.

Het resultaat van het vruchtwateronderzoek luidt dat het inderdaad gaat om een mongooltje. Dokter Charbel probeert hen over te halen om het kindje te houden, want hij weet maar al te goed dat de meerderheid van de medische staf druk zal uitoefenen op de ouders om het kindje te laten aborteren. Een methode die wordt aangereikt als zou dit de enige oplossing zijn in zo een situatie.

Desalniettemin besluit het echtpaar om de zwangerschap tijdens de achtste maand af te breken. Dit houdt in: een opgewekte bevalling, waarbij het kindje door een van de artsen gedood zal worden voordat het de baarmoeder verlaten heeft. Hier is het woordgebruik dat wordt aangewend van betekenis: men zegt niet dat een mensje hier is veroordeeld tot de dood, maar men spreekt hier van een ‘slechte zwangerschap’. Daarbij bevestigt men dat de beste oplossing voor iedereen in deze situatie is: de zwangerschap beëindigen, en om tot een nieuwe zwangerschap over te gaan.

Vervolgens bestormt de gebedsgroep van dokter Charbel en zijn vrouw de Hemel, opdat dit koppel zou afzien van abortus, zodat dit kindje, een Schepsel van God, het daglicht zou kunnen zien. De dag ‘X’ nadert waarop de moeder dit kindje dood zal laten gaan. Onze vrienden bellen haar de avond van te voren op om eventueel goed nieuws van haar te vernemen … Echter, er is niets veranderd. Het echtpaar is vastbesloten. Om die reden heeft de moeder van het kindje een afspraak gemaakt met een aborteur voor de volgende morgen om 7.00 uur. Daarop verdubbelen onze vrienden hun gebed, terwijl ze verscheurd worden door innerlijke pijn vanwege de beslissing van dit echtpaar. Maar, zo blijkt, ze hebben niet voor niets gebeden. De volgende dag, heel vroeg in de morgen, krijgt de moeder van het kindje zware weeën, en in nog geen uur wordt het kindje geboren, nog voordat ze naar het ziekenhuis zou gaan om het te laten aborteren.

De kleine had het goede idee gekregen om geboren te worden enkele uren voor zijn executie.

Vervolgens wordt de moeder door een ambulance naar het ziekenhuis gebracht en de vader van het kindje rijdt er achter aan.

Onze cardioloog treft de ouders bij de kraamafdeling terwijl zij zich in een shocktoestand bevinden. Helemaal ondersteboven houden zij het kindje in hun armen. Ze slaan zich tegen het voorhoofd, terwijl ze zeggen: “Wij zijn criminelen. Gisteren nog hadden wij voor zijn doodvonnis getekend … we waren van plan om dit kleine wezentje te doden. Wij zijn niet waardig om zijn ouders te zijn. Dokter, alstublieft, doe er alles aan om dit kindje te redden.” Met tederheid houdt de moeder het kindje tegen haar hart, waar het heerlijk ligt te slapen, en ze omhelst het inning.

Beste ouders: is het kindje in uw baarmoeder niet precies hetzelfde kindje als erbuiten?

Waarom was dit gehandicapte kindje ongewenst en veroordeeld tot de dood toen het nog op verborgen wijze leefde in de baarmoeder, en werd het vervolgens wél volledig in bescherming genomen toen het wel zichtbaar was omdat het ter wereld was gekomen? Moeten we wachten tot we ons kindje met eigen ogen zien en tot we het met onze eigen handen kunnen aanraken om te beseffen dat het onze grootste schat is, een Schepsel van God, dat het waard is om te mogen leven?

Dit kindje, dat degenen in de val wist te lokken die voor hem een valstrik probeerden te spanen, is geopereerd en verkeert nu in goede gezondheid. Als mongooltje behoort hij tot degenen die in onze verwarde materialistische wereld zijn als een lichtbaken en een teken. Ze zijn zeldzaam geworden, want ze worden bijna allemaal gedood voordat ze het daglicht hebben gezien, omdat we denken dat we daarmee ons eigen welzijn kunnen vergroten … Dat is een volkomen verkeerde inschatting. Kan men zijn welzijn creëren en verhogen middels het bloed van een onschuldig kind?

Laten we deze prachtige kinderen niet verwerpen. Zij herinneren ons eraan dat het menselijk hart en haar enorme vermogen om lief te hebben belangrijker is dan al het andere. Op de laatste dag zal de onschuld van het kind alle Goliaths overwinnen, alle vernietigers die de cultuur van de dood in stand houden.

De ware grootheid is aan hun zijde, en aan de zijde van hen die deze kleinen ontvangen.

Gebed tot het Kind Jezus

“Kindje Jezus, Kindje Jezus, Jij bent gekomen, zo klein, zo kwetsbaar, zo arm, zo zwak, voor ons. Ik geef Je de angsten van mijn kwetsbaarheid, van mijn zwakheid, van mijn kleinheid, van mijn armoede. Alles wat ik ben leg ik in Jouw Hart zo onschuldig en puur. Ja, ik wijd me aan Jou toe Kindje Jezus, Koning van Liefde, ik wijd me toe aan Jouw Onschuld, aan Jouw Zuiverheid. Ja, Jij bent de ware liefde, de ware schoonheid, jij bent Degene die nergens kwaad in ziet. De onschuld van Jouw Blik zal ons redden. Kindje Jezus, redt mij door Jouw Onschuld.” (Jean-Marc Hammei)

Wil je heb boek bestellen, klik dan hier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *