7. De verleidingen van Satan

7. De verleidingen van Satan

De Boze is woedend als wij vasten. Door te vasten scheppen we ruimte in ons voor God en tegelijkertijd wordt Satan verjaagd. God verlost ons van het kwaad dat wij begaan hebben tot ver in ons verleden en de heilige Maagd kan ons genezen en onze schoonheid herstellen. Dit kan de Boze niet verkroppen, het maakt hem woedend. De heilige Maagd heeft in 1983 de jongeren gebedsgroep in Medjugorje hiervoor gewaarschuwd: “Wees op jullie hoede, want Satan heeft het op een ieder gemunt die heeft besloten om zich aan God toe te wijden. Hij zal jullie proberen wijs te maken dat jullie te veel bidden, te veel vasten en dat jullie moeten zijn zoals alle andere jongeren in het nastreven van genot en pleziertjes. Nee, jullie moeten hier niet naar luisteren en hieraan geen navolging geven. Wanneer jullie sterk in het geloof staan, kan de Demon jullie niet verleiden.”

Met deze feiten moeten we bewuster omgaan. De heilige Maagd maakt ons dikwijls het verwijt dat we ons van deze zaken niet voldoende bewust zijn. Hoe zal Satan reageren op het moment dat wij willen vasten? Hij zal ons van alles proberen wijs te maken en ons influisteren: “Twee dagen per week vasten? Maar dat is te veel, dat is zwaar overdreven. Je zult vreemd overkomen bij de anderen. Je zult er verlopen uitzien en wat zul je mager en bleek zijn. Kom, eet toch gewoon een biefstuk op woensdag, dat zal je goed doen. God vraagt niet van je om te verzwakken. Als je vast dan zul je slap worden. Je moet gewoon doen zoals de anderen. Zij peigeren zich niet af met vasten, maar profiteren van de genoegens van het leven. Ook jij mag eten wat je wilt. Profiteer ervan.”

Heeft Jezus ooit in het Evangelie gezegd: “Doe zoals iedereen?” Nee, het christelijk leven bestaat er niet uit om te doen zoals iedereen, maar om Jezus na te volgen. Wij worden uitgenodigd om een discipel van Jezus te zijn, die doet zoals Hij en die Hem volgt waarheen Hij gaat. Als ons wordt ingefluisterd “doe zoals iedereen”, dan weten we meteen van wie dat komt. De beste manier om zich over te geven aan Satan, is te doen zoals iedereen. Want, wat doet iedereen…!?

Als Satan ons probeert te verleiden, bega dan niet de vergissing om met hem in discussie te gaan. Als Satan tegen ons zegt: “Je moet iets eten, want je ziet er zo bleek uit en bovendien, iedereen eet toch?” Dan moeten we hier niet op ingaan en tegen hem zeggen: “Maar ik wil graag vasten, jij ziet er zelf bleek uit, maak dat je wegkomt”. Doe dat niet. We moeten nooit een gesprek aangaan met Satan. Als Satan ons probeert lastig te vallen, dan moeten we ons tot God keren: “Heer, de Demon valt mij lastig, help mij.” We moeten nooit met Satan in dialoog gaan, want hij is slimmer dan wij en hij zal ons in een gesprek klemzetten en we zullen in zijn valkuil terechtkomen. Op deze wijze is het Eva vergaan. In plaats van in gesprek te gaan met Satan, had zij zich tot God moeten richten:” Heer, de Slang probeert mij iets wijs te maken, dat precies het tegenovergestelde is van wat U mij hebt gezegd, wat moet ik doen?” Zij zou dan niet van de vrucht gegeten hebben.

Wanneer is ons vasten vruchtbaar? Als we vasten met het hart. Op woensdag- en vrijdagochtend zijn we vaak niet blij met de vastendag die voor ons ligt, en mopperen we en stribbelen tegen. Maar, wanneer wij binnengaan in de geest van het vasten, in een geest van liefde voor het Brood des Levens, een liefde waarbij Jezus centraal staat, dan zijn we in staat om te vasten met het hart, omdat we het doen uit liefde tot Jezus.

In 1984 zei de heilige Maagd: “Lieve kinderen, ik nodig jullie uit te vasten met het hart en met liefde. Ik zou willen dat de parochie vast om God te danken dat ik al zolang bij jullie mag zijn. Lieve kinderen bid en vast met het hart.”

Moge het vasten een dankzegging zijn voor de aanwezigheid van Maria en voor de Eucharistie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *